Mentrum lanceert ‘De Rugzak van Amsterdam’ een campagne met verhalen over 750 jaar psychische kwetsbaarheid in de stad
In het kader van de viering van 750 jaar Amsterdam gaat op 13 mei de campagne De Rugzak van Amsterdam van start. De campagne wordt georganiseerd door GGZ instelling Mentrum (onderdeel van Arkin). Het doel van de campagne is om mede Amsterdammers bekend te maken met de verhalen van stadsgenoten met een psychische kwetsbaarheid. Een groep die – ondanks hun aanwezigheid in elke buurt en op elk plein – vaak onzichtbaar blijft in het bruisende stadsleven.
Een vergeten groep Amsterdammers
Mensen met een psychische kwetsbaarheid maken al eeuwenlang deel uit van Amsterdam, maar worden zelden écht gezien of begrepen. Schaamte, overprikkeling, sociale onzekerheid en het oordeel van anderen zorgen er bijvoorbeeld voor dat zij zich vaak niet vrij voelen om mee te doen in de stad. De Rugzak van Amsterdam wil daar verandering in brengen. Door kennis te delen en verhalen te vertellen, wil de campagne bijdragen aan meer begrip, herkenning en verbinding.
Persoonlijke verhalen
In de campagne staan tien indringende verhalen centraal van (oud-)cliënten van Mentrum, Kliniek Eerste Constantijn Huygensstraat. Zij delen hoe het is om te leven met een psychische kwetsbaarheid in een stad als Amsterdam. De verhalen laten zien welke onzichtbare ‘rugzakken’ mensen met zich meedragen – en hoe die het dagelijks leven kleuren. Zoals een van hen zegt: “Als je mijn rugzak kent, krijg je misschien een ander beeld van mij.”
Van beeld naar beleving
De verhalen worden verspreid via sociale media, met behulp van video’s. Een podcast geeft extra achtergrondinformatie. Deze podcast met als titel De Rugzak van Amsterdam bestaat uit vijf afleveringen en wordt gepresenteerd door journalist Raounak Khaddari. In de podcast neemt zij de luisteraar mee in het heden en verleden van de psychiatrie in Amsterdam, van behandelmethodes tot persoonlijke ervaringen, en van crisisopnames tot de rol van kunst in de zorg.
De rugzak van Amsterdam
De titel van de campagne verwijst niet alleen naar het bekende gezegde, maar ook naar het kunstwerk How to Meet an Angel van Kabakov aan de gevel van de Mentrum-kliniek. Het beeld, ontworpen door de internationaal gerenommeerde kunstenaars Ilya en Emilia Kabakov, toont een man op een ladder – met een rugzak om – die zich vanaf het dak van de kliniek met open armen richt tot de stad. Het staat symbool voor hoop, herstel en de vaak onzichtbare last die mensen met een psychiatrische aandoening met zich meedragen wanneer zij na behandeling op weg gaan om hun leven weer op te pakken buiten onze kliniek. Op 13 mei zal dit opvallende en veelbesproken beeld ook een belangrijke rol gaan spelen.
Rugzakken van de Patta Academy
Speciaal voor deze campagne hebben jongeren van de Patta Academy unieke rugzakpatches ontworpen, geïnspireerd op de cliëntverhalen. Zij maken ook foto- en videoportretten van de vertellers – krachtige beelden die letterlijk en figuurlijk laten zien wat iemand met zich meedraagt. De Patta Academy is opgericht om jongeren te steunen door hun talent te ontdekken en creatief ondernemerschap te ontwikkelen. Een gevoel van doel en richting helpt om mentaal gezond te blijven.
Iedereen draagt een rugzak
De kernboodschap van de campagne is helder: iedereen draagt een rugzak. Een psychische kwetsbaarheid kan iedereen overkomen, en is van alle tijden. Door deze verhalen een podium te geven, wil de campagne bijdragen aan meer openheid, minder stigma en een stad waarin iedereen zich gezien voelt.
Lancering op 13 mei 2025
Op dinsdag 13 mei wordt de campagne feestelijk gelanceerd om 16.00 in onze kliniek aan de Eerste Constantijn Huygensstraat. Tijdens die lancering zal de Amsterdamse Wethouder Zorg, Alexander Scholtes, aanwezig zijn. Namens de Patta Academy is oprichter Edson Sabajo uitgenodigd en tijdens de opening zal de Amsterdamse rapper Dio een optreden verzorgen. Hij ondersteunt ons initiatief omdat ook hij het belangrijk vindt om open te zijn over hoe het is om te leven met een psychische kwetsbaarheid, een thema dat op zijn nieuwste album een belangrijke rol speelt.
Vanwege beperkte ruimte op onze kliniek is de lancering besloten. Journalisten en mediapartners zijn van harte uitgenodigd om de besloten lancering bij te wonen. Meld u aan via pers@arkin.nl – vermeld daarbij met hoeveel personen u zou willen komen.
Noot voor de redactie:
De Rugzak van Amsterdam is een initiatief van Mentrum (onderdeel van Arkin), in samenwerking met communicatiebureaus N=5 en Howdy. De campagne is mede mogelijk gemaakt door jongeren van de Patta Academy.
Persvoorlichting
Voor meer informatie, interviews of beeldmateriaal:
Ellemieke van der Horst en Sjoukje Budde, persvoorlichters Arkin
020 5905002 | 0625553747
pers@arkin.nl